جستجو
شنبه 1404/07/26 ساعت 05:40

نشست علمی «نقش والدین و معلمان در بهبود یادگیری دانش آموزان  در عصر هوش مصنوعی » برگزار شد

39
0

نشست علمی «نقش والدین و معلمان در بهبود یادگیری دانش آموزان  در عصر هوش مصنوعی » با حضور پژوهشگران و متخصصان حوزه آموزش و پرورش در تاريخ 27بهمن اه ۱۴۰۳ در سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش  از ساعت 10 الي 12برگزار شد.

 

نشست علمی «نقش والدین و معلمان در بهبود یادگیری دانش آموزان  در عصر هوش مصنوعی » با حضور پژوهشگران و متخصصان حوزه آموزش و پرورش در تاريخ 27بهمن اه ۱۴۰۳ در سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش  از ساعت 10 الي 12برگزار شد. اين نشست که به همت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و پژوهشکده خانواده و مدرسه برگزار گرديد، به بررسی نقش  والدین و معلمان  در فرآیند یاددهی-یادگیری دانش آموزان درعصر هوش مصنوعی  و کاربرد هوش مصنوعی برای والدین و معلمان  اختصاص داشت. دکتر قدسی احقر، رئيس پژوهشکده خانواده و مدرسه و مدير نشست، در سخنان بخش آغازين نشست، بر اهميت نقش والدین و معلمان  در جهت هدایت و نظارت  کاربرد هوش مصنوعی توسط دانش آموزان  و و ضرورت به‌کارگيری هوش مصنوعی  در نظام آموزشی ر برای بهبو د و ارتقاء سطح یادگیری  نکاتی مطرح کردند.

سخنرانی نخست: تحولات آموزش در دنیای هوش مصنوعی

در بخش اول نشست، دکتر مرتضی سمیعی، عضو هیات علمی پژوهشکده خانواده و مدرسه، سخنرانی خود را با عنوان «تحولات آموزش در دنیای هوش مصنوعی » ارائه کرد. وی با اشاره به فرآیند یاددهی-یادگیری  ویژگی های دو نوع الگوی آموزشی معلم محور و یادگیرنده محور را  مطرح کرده و در خصوص نقش معلمان  و والدین برای ثمربخشی این دو رویکرد  توضيحاتي را ارائه دادند.دکترسمیعی در ادامه مزایا و چالش های کاربرد هوش مصنوعی در آموزش را مطرح نمودند و توضیح دادندکه  هوش مصنوعی به عنوان ابزاری توانمند، فرایندهای یادگیری را شخصی‌سازی کرده و ایجاد محتوای آموزشی پویا و امکان آموزش مبتنی بر نیازهای فردی دانش‌آموزان را فراهم می‌کند. وی درمورد  نقش معلمان در عصر هوش مصنوعی اظهار داشت که معلمان همچنان به عنوان رکن اساسی فرآیند یادگیری باقی خواهند ماند، اما نیازمند ارتقای مهارت‌های خود در استفاده از فناوری‌های نوین  و هوش مصنوعی هستند.همچنین تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی و خلاقیت در دانش‌آموزان با راهنمایی معلمان، به عنوان یک رویکرد مکمل در کنار فناوری مورد تأکید است.

دکتر سمیعی در این نشست در زمینه نقش والدین در دنیای هوش مصنوعی گفت:  والدین باید با محیط‌های یادگیری دیجیتال و کاربرد های هوش مصنوعی آشنا شده و در مسیر یادگیری فرزندان خود نقش هدایتگر داشته باشند.همچنین نظارت بر استفاده صحیح از فناوری و تشویق به یادگیری مستقل، از مهم‌ترین وظایف والدین در این خصوص است.

سخنرانی دوم: تاثیر كاربرد هاي هوش مصنوعي براي والدين و معلمان

در ادامه نشست، خانم دکتر الهام رمضاني، مدرس دانشگاه، پژوهشگر حوزه فناوري اطلاعات و هوش مصنوعي سخنرانی خود را با محوریت "كاربرد هاي هوش مصنوعي براي والدين و معلمان" ارائه کرد.

خانم دکتر رمضانی به تشریح و تحلیل کاربردهای هوش مصنوعی برای والدین و معلمان پرداخت و با مثال های کاربردی و مصداقی به الزام بهره گیری از هوش مصنوعی و ارتقای دانش فناوری های نوین در حوزه آموزش برای معلمان و والدین تاکیدكرد.در همین راستا با معرفی کلیات هوش مصنوعی، کاربردهای آن در کلاس درس و آموزش و علم تحلیل داده، به بيان اهمیت داده ها، مباحث تحلیل داده و استخراج دانش به روز و کاربردی از رفتارهای دانش آموزان و مباحث علمی پرداختند. در نظر گرفتن شکاف دیجیتالی و لزوم یکپارچه سازی سامانه ها و پلت فرم های آموزشی در تمامی مدارس زیر نظر وزارت آموزش و پرورش هم بخش دیگری از مواردی بود که مورد بحث قرار گرفت.
دکتر رمضانی  در این نشست علمی ، توجه به سواد رسانه های نوین و آموزش آن به دانش آموزان و لزوم بهره گیری از  تفکر انتقادی در عصر فناوری اطلاعات از همان دوران کودکی را برای استفاده صحیح تر و آسیب پذیری کمتر در ابزارهای دیجیتال و پلت فرم های هوشمند مورد تاکید قرار دادند.

.

بخش پاياني: نقش والدین و معلمان در بهبود یادگیری دانش آموزان  در عصرهوش مصنوعی

در بخش پایانی نشست، نقش والدین و معلمان در عصر هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گرفت.

.

  • دکتر سمیعی تأکید کرد هوش مصنوعی پتانسیل تغییر و تحول در آموزش را دارد، اما پذیرش آن نیازمند توجه دقیق به پیامدهای اخلاقی، اجتماعی و عملی است. با رسیدگی به چالش‌ها و پذیرش بهترین شیوه‌ها، می‌توانیم از قدرت هوش مصنوعی برای ایجاد یک محیط یادگیری عادلانه‌تر، شخصی‌سازی‌شده و مؤثرتر برای همه بهره‌برداری کنیم.
  • دکتر رمضانی از چت جی پی تی به عنوان یکی از ابزارهای پرکاربرد دنیای تکنولوژی که دسترسی پرکاربرد و آسان برای معلمان، والدین و حتی دانش آموزان ایجاد کرده است ياد كرد وبه استفاده صحیح از آن، بیان ویژگی ها و موارد کاربری آن پرداخت و در نهایت دستاورد فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی را برای نظام آموزش به شرط استفاده صحیح، ارتقای سواد رسانه ای و تکنولوژی نوین و پذیرش افراد جامعه نسبت به پلت فرم ها و دستاوردهای هوش مصنوعی، مثبت ارزیابی کرد و تاکید کرد که به معلمان آگاه تر و به روزتر در حوزه فناوري هاي آموزشي و همچنین به والدینی مطلع تر و هوشیار تر در حوزه فناوری های نوین نیاز داریم.

 

در پایان نشست،خانم دکتر احقر با جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده، بر اهمیت  و نقش آموزش والدین ومعلمان  در کاربرد هوش مصنوعی در آموزش تأکید کرد. وی خاطرنشان کرد که هوش مصنوعی دربهبود یادگیری دانش آموزان نقش مهمي بر عهده دارد ولی هدایت و نظارت معلمان ووالدین در بهره گیری از این فنآوری ضروری است .

 

توصیه‌ها

  • توسعه استراتژی‌های ملی جامع و مقررات برای راهنمایی پذیرش هوش مصنوعی در آموزش
  • حمایت از مراکز و دوره های تربیت معلم در آماده‌سازی معلمان که به طور مؤثر هوش مصنوعی را برای ارتقاء تدریس و یادگیری به کار گیرند.
  • سرمایه گذاری برنامه های آموزش معلمان برای استفاده مؤثر از هوش مصنوعی در آموزش
  • برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای معلمان برای تبادل تجربیات و بحث درباره یکپارچه‌سازی و هم افزایی در بهره گیری از هوش مصنوعی در کلاس و مدرسه
  • بررسی ابزارهای مختلف هوش مصنوعی برای درک نحوه استفاده از آن‌ها در آموزش و یادگیری
  • رفع شکاف دیجیتال از طریق فراهم کردن دسترسی عادلانه به فناوری و اتصال اینترنت برای تمامی دانش‌آموزان.

 

اين نشست علمی با پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان به پايان رسيد و مورد استقبال پژوهشگران، معلمان و علاقه‌مندان  گرفت.

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.